4

..::entah...saya pun tak tahu::..

Lenanya teman-teman dalam selimut tebal itu, aku buka telekung sembahyang, kulipat kemas. Ah, aku terlena lg slps subuh. Mngkn dek keletihan seharian join hari keluarga smlm. Byk kurakam memori indah yg kusemat kukuh dlm memori. Indahnya ukhuwah yg aku rasa spnjg berlangsungnya Hari Keluarga & Mahabbah Penuntut2 Terengganu (HIKMAT). Pelajar-pelajar medic yg sorg pn aku x knl, kukenali mereka dlm HIKMAT yg baru saja lepas.


Aku on kn pc. Rasanya ingin mengisi blogku ini dgn perasaan gembiraku spnjg HIKMAT. Kujelajah internet membuka ym. Ada sahabat yang menegur, “Assalamulaikum..”

Siapa? Ntah..aku pn x kenal siapa. Baiklah…aku blh katakan yg dia rakan chatting ku. Dia byk ilmu…kadang2 bila chatting dgn dia rasa malu pn nada. Aku ni bkn byk sgt pn membaca. Skdr sepintas lalu tu adalah. Aku x byk rakam pembacaanku, cukuplah sekadar aku tahu.


Aku sign in blog ni. Then, aku biarkan ia terbuka lantaran aku asyik melayan sahabat chattingku. Dia bertanya padaku bgaimana memilih pasangan mengikut kehendak Islam. Aku kaku, aku masih muda (hihi..belum 20 lg), pglmn pn blum ada, aku masih mentah. Kalau inginkan pandanganku, kataku pilihlah yg beragama. Menepati hadis Rasulullah dlm sabdanya bermaksud…


“Seseorang wanita itu dikahwini kerana empat perkara:Kerana hartanya,keturunannya,kecantikannya dan agamanya.Utamakanlah yang mempunyai agama,nescaya kamu akan selamat”- (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Oh, rupanya dia dlm proses mencari jodoh. Kutanyakan pdnya, apa pilihan antara empat? Dia pilih agama dan rupa. Kuberikan pandangaku. Kecantikan, biar secantik mana pun, akan pudar dengan perjalanan masa. Kecantikan, biar secantik mana sekali pun, boleh dicabar oleh naluri manusia yang mudah kalah dengan alasan JEMU. Mahu berkahwin sementara cantik, dan buang selepas cantik dan kacak bergaya itu dimamah usia?


Aku memberikan sedikit pendapat peribadi tentang pilihanya itu. Aku ada terbaca blog kakak senior mase sekolah menengah dulu…

"Waktu saya menghadiri ‘Parental Skill’ waktu kat matrik dulu pun ada salah seorang ahli panel menyebut salah satu penanda aras untuk melayakkannya menikah ialah tidak tidur selepas subuh."

Malulah utk bertanyakan pdnya ttg itu…krn aku baru tersedar dr lena slps subuh. Kudoakan moga dia bisa ketemu jodoh yg soleh, lantas membina kelurga harmoni dgn suasana Islam, melahirkan aulad soleh solehah yg menjadi generasi yg akan menegakkan kalimah kebenaran di atas muka bumi ini.


Aku melayan topic perbualannya hingga aku lupa utk menulis ttg HIKMAT. Xpe la, lain waktu ye. Kerana bilal tlh mengajak muslimin bertemu pencipta. Aku akan sambung sebentar lg. Atau mungkin malam ini. Take care ye semua…Assalamualaikum~

4 comments:

Nur Hidayah berkata...

slm naufal,haaa sape yang tanyer soklan g2 ke mg?..hehe..aku sggh jap blog mg.pape pun blaja leklok ye..remember alwyz our ukhuwah..krm slm kat kwn2 len.miss u a lot..

Ummu Hammaad~ berkata...

kwang3...ntah...x knl...wokey my pren...thnx ya...rindu gk...lme x jmpe...

Shahibul Afzan Wahab berkata...

oooo...blog naufal rupanya...kak shibul link eh.kenapa x cakap awal2 ada blog...hehe.

Mohd Zubir bin Abdul Rahman berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Catat Ulasan

Back to Top