0

Takut??

"زملوني دثروني"

Rasulullah minta diselimutkan tatkala menerima wahyu oleh Allah dgn perantaraan malaikat Jibrail. Rasulullah s.a.w pulang dengan hati yang gementar, lalu terus masuk menemui Khadijah binti Khuwailid (isteri baginda) dengan berkata: Selimutkan aku, selimutkan aku. Khadijah terus menyelimutinya sehingga hilang perasaan gementar. Baginda menceritakan kepada Khadijah peristiwa yang berlaku dengan katanya: Sesungguhnya aku merasa takut terhadap apa yang menimpa diriku. Khadijah berkata: Tidak sama sekali. Demi Allah! Sesungguhnya Allah tidak akan menyusahkanmu selama-lamanya, kerana kamu telah menghubungkan silaturahim, menolong orang ramai, memberi belanja kepada orang yang harta, memuliakan tetamu dan menyebelahi orang yang benar.

Takut bila menghadapi perkara ganjil dlm hidup. Yg selama ni x pernah rasa. Bila laluinya akan rasa gelisah.

Hurm, sepatutnya aku bersama kwn2 di kompleks utk acara dewan seterusnya. Tp apalah dayaku. Aku wanita lemah. Aku x pny kudrat seperti mereka yg mengambil kesempatan dgn kelemahan kaum hawa. Fobia utk jalan bsorgan atau berdua.

Ketika muslimin menunaikan solat Jumaat, aku bercadang ingin pulang ke rumah dan bersoalat di rumah shj, dek keramaian anak2 Terengganu di asrama. Langkah ku atur melewati kereta2 bersidaian di tepi jalan. Orgnya mmg berkurang sbb ramai yg dh ke masjid.

Dlm perjalanan tu,kwnku rase x sdp hati. Dia cadang agar kami lalui jalan yg ade org. X la takut...sbb kwsn yg kami nk lalui pd awalnya tu nmpk seram je. Jln pny jln...nampak la sorg kt blkg kereta. Posisinya agak jauh...tp aku nampak mcm mamat tu mcm tgk kami je. Pelik la jugak,tp bt2 x thu je. Jln 2 3 langkah lg rupenye 'gs'...hadoi!!

Ke mane arah nk cabut ni?? Aku terus tarik tgn kwnku patah balik ke kompleks. Rase mcm berlari x cukup kaki. Nasib baik kereta di jalan x byk. Steret jela lari. huhu~

Dgn mengahnya,kami naik smula ke dewan. Cerita la kt kakak. Takut la mse tu...x hilang2! Dsbbkn tlalu nk sgt balik...nk tumpangla madam ni. Turun2 tangga dgr org jerit.
"ade org masuk rumah!"

Yg td pn x habis lg terkejutnyer, tambah lg yg ni. Madam plak x jd balik coz jd mcm ni plak. Kalau ikutkan,aku pn x nk balik lg. Takuutt...

Kesian ahli bait tu yg kena. Aku ade la mlwt rumah tu sblm pulang mse mula2 td tu. X sangka...deret blaku. Aku n kwnku mlwt rumah tu, then bjalan balik, pastu kami blari smula ke kompleks sbb nampak tu, naik asrama cerita2, nk turun balik ke rumah, jd la kecurian ni plak.

Aku takut utk keluar lg stlh jd dua kes ni. Mungkin ni sbg inzar dek kelalaian diri yg terlalu gembira melayan gelagat2 teman bermain. Astaghfirullah...Aku mohon keampunan atas kelalaian~

0 comments:

Catat Ulasan

Back to Top