0

Bonda & Imtihan

Berkira-kira untuk jaga Habib waktu Kak Ibah pekse nanti. kebetulan ustaznya juga imtihan hari ni. wah, excited! tapi malu nk bagitau. malam tu, dlm perkiraan untuk mesej Ummu Habib, terima panggilan seorang teman. bagai mengantuk disorongkan bantal, saya menerima pelawaan Ummu Fatimah Zahra'.

***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** *****

Mata terpaku pada si kecil. sungguh aku kagum pada himmah si ibu. besar sungguh pengorbanan seorang insan bergelar ibu. melahirkan dan membesarkan. tiada siapa yang boleh menggantikan posisinya.

***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** *****

Pertama kali berdekatan dengan bayi yang baru dilahirkan adalah sewaktu di Mesir ini. kalau dulu2 masa mak lahirkan adik2 saya, saya masih kecil. so, tiada pengalaman.

***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** *****

Tiba di Mesir akhir 2008, bayi pertama saya pegang adalah Ahmad Farid Wajdi; anak Kak Dina. masa tu tak rasa apa2, sbb saya tak lihat kepayahan dia mengurus anak pertama. mungkin sbb Wajdi dijaga bersama oleh ibu saudaranya; Kak Anna.

Bayi berikutnya, Aisya Nurul Ain yang lahir musim imtihan. masa ni rasa sangat. besar sungguh jasa pengorbanan ibu bapa kita dulu2. saya lihat wajah Kak Mursyidah selepas pembedahan menyambut kelahiran. Ya Allah. hanya tuhan yg tahu sakit melahirkan dan menguruskan anak2 dalam keadaan yg belum pulih begitu. ustaznya pula diajar cara mandikan bayi dan lain2 urusan mempersiap bayi.

Tiba kelahiran Muhammad Anas pada 2 Februari, nama saya juga disenarai dalam jadual penjagaan. saya tiada langsung pengalaman, cuma bila bantu2 kawan tu jadi pandailah sikit. Anas lahir juga melalui pembedahan. siksa melihat umminya waktu itu. mahu buat sesuatu memerlu bantuan orang sekeliling. sangat sakit & lemah. melihat keadaan ibunya seperti itu, saya berpaling muka, mengalih pandangan ke arah bayi dan menukar lampinnya. air mata bercucuran. tak mampu ditahan-tahan.

hati berkata kepada si kecil, "lihat ummi mu itu. besar nanti jadi anak soleh ya!"

hatiku meruntun sayu. tiba2 jadi teringat bonda. ( homesick la pulak konon :P )

Kelahiran baby Hannan juga di musim imtihan. juga melalui pembedahan. dalam kelam kabut umminya menanti detik melahirkan dan detik menghadapi peperiksaan. sakit sangat saya lihat rasa di wajah Kak Ibah. hadiah sabar, Allah pasti beri kebaikan. Ummu Hannan najah dan naik tahun.

***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** *****

Terlalu hebat wanita bernama ibu. cukup terkesan dengan persekitaran. Si kecil Fatimah Zahra' dan Habiburrahman yg terpaksa berpisah sementara dengan umminya pada hari2 imtihan. tugas ibu tidak dapat diganti. istimewa sungguh seorang ibu. cuma si ibu dapat melerai tangis anaknya.

Kagum sungguh melihat ketabahan seorang ibu berwasilahkan mereka. disamping memahami antara satu sama lain, mereka juga saling membantu tanpa rasa terpaksa. "bagaimana keperluan bayi kita, begitu juga keperluan bayi org lain."

Masa ni amalkan konsep tolong-menolong. andai suatu masa kita dalam kesusahan, orang di sekeliling tidak teragak-agak menghulur tangan memberi bantuan.


Aku kagum dengan ibu-ibu mahasiswi. terbaikkk~

0 comments:

Catat Ulasan

Back to Top