0

Moreh

Alhamdulillah. selesai puasa hari ketiga. semoga Allah terima amalan² kita, insyaAllah.

Hari 1 - tersangat letih. konon la puasa, kan. lepas asar, belek² kt almari dapur, xde kelapa. cancel hajat nk buat kuih tadi. masuk kamar, tidur. eh, baca 'buku'.

Hari 2 - mcm bese la, dok rok. ikut ke dia sapa 30 ramadhan pun gini kot. naik solat asar, tgk nana&ben siap² nk keluar beli sayur. "nk ikut ke?" "em, x kot. nk buat kueh." (cey, alasan. eh, tapi mmg ada niat dh.)

Duk mengingat resepi sukat²an puding tu. failed bhg gini! huh. bt muka x malu je telefon tanya kak mursyidah. sekali resepi dia bagi macam pelik. tengku dgn senang hati men tibai je guna telur sebiji. tak henti gelak tengok dia dgn konfiden pukul telur sebiji tu.

"mu ni biar betul," ketawa saya masih panjang.
"gi la masak agar!" marah nada dia. x puas hati kot. ;p
"banyak mana ni?" saya masih konfius dgn resepi dia pakai.
"separuh. masuk gula sekali," arahannya sayup terdengar dari dalam bilik.
"gula banyak mana?"

"letak la secawan!"

Dengan konfius yg bertambah-tambah, saya kurangkan sukatan. saya tak percaya dia kalau bahagian gula. dan hasilnya ....... :)




Hari 3 - saya teringat ni. wah, berjaya! tak pernah buat ia sendirian. tolong orang je biasa.


moreh, jom! :)
bubur gandum pun ada. terbaik lah.

0 comments:

Catat Ulasan

Back to Top