0

Manisnya Berukhuwah

Malam yang sangat sejuk. Masih mencari-cari remote econ, mane la orang letak. haish, sejuk yang amat la. Sambil membantu sahabat s/u MAT edit sket2 kad jawatankuasa pelaksana program tu, rasa macam nk lakarkan sedikit kegembiraan di sini. Hari ni rasa terubat hati dapat jumpa adik2 medic kat Asrama Rumah Melayu Abbasiyah (ARMA).

Sana sini orang bercerita tentang kes 'culik-menculik' adik-adik baru pelajar Terengganu. Di sini pun ada. Kenyataan rasmi YDP KPT di sini. Tak perlu rasanya untuk saya mengulas panjang, sbb rasa macam geram sangat. huh, zalim punya orang. Memang tak patut. Ni saya promosikan best punya blog, di sini ada pendedahan eksklusif tentang perjalanan kezaliman yang dilakukan pihak tertentu. Akibat ketidakpuasan hati yang terlampau, lahirlah post2 berkenaan. Sungguh, siapa yang tidak geram. Kami pelajar-pelajar Terengganu yg ternanti-nanti ketibaan adik2 baru, tiba-tiba hak kami dinafikan bilamana Unit Sambutan Mahasiswa Baru (USMB) ditubuhkan secara tidak rasmi. Kita sudah ada USMB yang terdiri daripada ahli-ahli Keluarga Penuntut Terengganu (KPT), kenapa mesti wujud USMB yang terdiri dari sape2 ntah...UMNO...ISMA... Nk kata org Terengganu, bukan rasanya. Pergilah, penyibuk!

Last sekali makan ke mana, solat ke mana. Bukan rekaan semata-mata fakta ini, adik-adik yang cerita, semua ma'ruf tentang cerita ini kan. Kesian kat mereka, mereka sepatutnya diberi layanan yang paling baik. Ni lah akibat bila orang tubuh USMB, dia pula mahukan USMB yang ditubuhkannya sendiri. Last sekali, siapa yang masak sarapan untuk adik-adik yg kelaparan tu? USMB KPT kn. Siapa yg hantar makanan utk adik-adik yang ditempatkan jauh-jauh dari asrama tu? Bukan USMB KPT? Pulak tu, bila kita buatkan adik-adik sarapan nasi goreng, boleh pulak dia join adik-adik sarapan sekali. Hadoi, kenapa jd x tahu malu macam tu? Sabar jela dik, mmg dia muka tak malu. Dh la sambut adik org, dia tu dari negeri mana ntah. Yg Terengganu sorg je rasanya. Malas ingat lagi pasal mereka yang menyakitkan hati tu. Cukuplah, x sanggup nk abadikan kenangan yang perit utk ditelan tu di sini. Saya ingin bercerita tentang adik-adik baru td, bukan cerita pasal mereka.

Petang tadi ke ARMA, melihat keadaan adik-adik medic yang masih tinggal di sana, sedang adik-adik pengajian islam bergembira dpt jumpa kakak-kakak. Saya bersama kawan-kawan jumpa adik-adik medic Dalila, Intan, Aisyah, Liya, Karimah, Lailie, Munirah, Farihah & Roainna. Tp, Roainna ikut abangnya ke Haiyyu Asyir. Tinggal mereka berlapan saja.

Saya tanyalah mereka kot2 ada yang nak balik asyir ke. Balik ke tempat tinggal yang sepatutnya mereka berada, bukan di ARMA tu! Saya agak sedih dengan jawapannya. Bukan kerana mereka berkurang ajar dengan kami, tapi jawapan yang betul2 buat kami kesian pada mereka.

"Kami dh letih pindah randah macam ni,"

Allah... Sungguh, mereka dizalimi. Rungutan mereka berpanjangan selepas ayat tersebut terpacul dari mulut Intan. Banyak perkara yang mereka mengadu. Aduh, kesiannya adik-adik ni. Awak semua kalau x puas hati dengan kezaliman terhadap awak ni, adukan saja pada pihak tajaan pesan Puan Rozita. Puan Rozita yg jadi pengiring dr pihak yayasan pn x tahu pape tentang rancangan pegawai n konco2nya tuh.

"x rehat pn masa baru mari, terus g jln2, balik plak lewat malam, letih!"

Itu lah pegawai yang timbang rasa. Bawak la adik-adik g jalan-jalan. Nanti x kenal pulak Mesir ni kang. Pegawai tu x letih, adik-adik mesti x letih jgk kan...kan...kan... Huh!

Belum pukul 3 lagi, kami terpaksa berangkat meninggalkan mereka. Mereka pn nk pegi makan, pagi td hanya makan roti. Yela, duk ARMA x boleh masak. Sedih rasa tinggalkan adik-adik tadi, seperti ada yang belum tertunai. Mereka hantar kami sampai ke pintu gerbang. Tidak puas lagi rasanya bertemu dan berbual, kami sambung lagi di pintu gerbang. berat rasa nk melangkah tinggalkan adik-adik melihatkan mereka yang x puas-puas bertanya itu dan ini yang masih belum habis.

Kesian mereka, diculik kemudian dibiarkan. Tak tahu pasal itu, tak tahu tentang ini. 10 minit kami di pintu gerbang sebelum mengakhiri sebuah pertemuan. Tidak keruan rasa hati, terpaksa juga meninggalkan mereka. Selamat tinggal, belajar rajin-rajin, ada masalah bagitau kami ye.

Kami bergegas mengambil bas ke Haiyyu Sabiek, kemudian mengambil tremco ke Haiyyu Asyir. Langkah dihayun pantas, Roainna menunggu di asrama. Menanti saya pulang untuk mengambil borang keahlian KPT, katanya abangnya suruh isi. Bagus la, x bagi lagi dh mintak ye. Product SMAASZA mmg bagus kn. hehe, xde la saje je. Saya suruh dia bawa pulang untuk semua kawan-kawan dia kat sana juga. Sebenarnya saya bukan in charge sal borang ni, tolong s/u je, kak na ada di luar ketika saya menelefon beliau.


Manisnya Berukhuwah.....~

0 comments:

Catat Ulasan

Back to Top