0

Salam Ulangtahun Perkahwinan Ayah Bonda ke 27

[04.04.1985]
Tarikh keramat ayah ibuku. bulan menjadi saksi. dua hati bersatu. dengan akad termeterai janji.


Ingat cerita nenek saudara bagaimana ayah bonda blh jumpa. nk tergelak pun ada dgr cerita org tua-tua. kelakar. mak dan abah mmg xde apa-apa, kerana mereka bertemu berwasilahkan org tua. manis je cara mereka. berkenan saya. :)

Waktu tu abah umur 29, mak pula 23. lepas kawen, mak ikut abah tinggal di kemaman, sbb keje sane. alkisahnya, kami 7 beradik dibesarkan di sana juga lah. setelah khidmat abah hampir 20 tahun di kemaman, ditukar ke kuala terengganu pada detik2 akhir dh nk bersara. patuh. pindah.

Serius, rindu sgt tempat bermain! kata org : tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain.
(*lari tajuk)

Biarlah ia berlalu menjadi sejarah & memori agung mereka. saya dan adik beradik saban hari mendoakan kebaikan untuk mereka. bahagia sentiasa. sayaaang mak & abah sangat2.

Hari tu sembang dengan bonda, katanya "semua org dh ada menantu," sekali saya tergamam. kesian mak kan. haha. nk tergelak pun ada. "xpela, anak2 mak belajar dulu, kdian sket la kawen," wt sedap je tuh.

Saya tahu bonda mula berfikir. waktu kakak dulu, berapa kali x bersedia, x jadi. skrg kakak buat2 sibuk dgn kerjaya, seolah-olah kecewa & malas nk fikir (persepsi awal saya shj). dia byk fikir tanggungjawab, fikir mak abah, fikir adik-adik. dan saya tahu bonda runsing terhadap dia.

Latest saya dgr ayat bonda "mak igt anak2 kecil lg. bila dgr anak2 org lain yg sama baya dh kawen & dapat cucu, baru mak perasan anak2 dh 26, 25, 23, 22, 20 ..." bonda tidak merasa kami dewasa mungkin kerana jarak yg memisahkan. umur 13 semua masuk asrama. ruang bermanja terbatas.

Serta merta rasa mcm mahu peluk bonda seeratnya dan ucapkan "mak abah, jgn tinggal saya!"

"Kami tidak tinggalkan kamu, tp suatu hari kamu pasti meninggalkan kami," saya jd sedih terkenang dialog ini.

Cukuplah dulu. sekian~ T_T

0 comments:

Catat Ulasan

Back to Top