0

Tahun Kedukaan

Day of 3 | Semoga Allah pelihara hambaNya ini selalu. sudah 3 hari memikirkan kesilapan hasil keputusan peperiksaan. saya tak bersungguh-sungguh mungkin.

Saat pertama menerima perkhabaran sahabat, bibir mengukir senyum; panjang lagi hayatku bersama mesir, ilmu & ulama' ini. namun, minit2 berikutnya, perasaan mula bercampur; terkenangkan ayahbonda nun jauh di sana. pasti sekali mereka kecewa. elok2 pesan, study sungguh2, jgn campur benda lain (lepas tahu tahun lepas kena ulang tahun).

Ujian kegagalan adalah satu ujian besar. terasa sangat bersalah menghadiahi ayahbonda hadiah sebegitu. teruk. saya anak tak tahu diuntungkah? maafkanlah, saya telah mensia-siakan harapan. ayah ibu mana yg gembira lihat anaknya gagal? ya Rabb T_T

Saya tahu, disamping bonda menenangkanku dia sedang menenangkan dirinya sendiri juga. saya tak sedih tak dapat naik tahun, sbb cuma saya kenal saya. tapi bila melibatkan orang lain yg terkesan dgn kegagalan ini, for sure saya rasa bersalah.

Saya harap mak abah tak lah rapuh hati & murah air mata sgt mcm saya. untuk kedua kalinya, mengecewakan! kalaulah kehidupan dewasa ini semudah kehidupan kanak-kanak, saya pasti dapat melihat senyum mereka tidak putus. namun, apalah daya. dlm kehidupan mesti ada ujian.

Hari ni baru berani dgr suara, sblm ni mesej je. maafkan saya abah mak.

Kalau tak dapat terima takdir ni, samalah macam mempertikai kerja tuhan. astaghfirullah. Allah susun molek blake. ada lah hikmah yg Allah sembunyi. maka, lapanglah menerima ketentuan tertulis.


Gagahkan jua kaki untuk berdiri, tatkala ia lemah untuk berlari.


"Fikir balik nikmat2 yg Allah bagi sebelum ni. jgn putus asa!"

"Kalau rasa sedih, nk menangis, nangis lah. tu fitrah Allah beri pd kita. ada sesuatu disebaliknya yg kita tak tahu. terima dgn hati yg tenang."


~thanks all. U inspired me!

0 comments:

Catat Ulasan

Back to Top