0

Utk hari ini

Menanti azan maghrib. saya masih belum menamatkan pembacaan kitab qodoya fiqhiyah mu'asiroh. semalam, sakit itu datang lg. dan saya sangat tidak tahan kesakitan. buku saya masih terbuka, tp saya x mampu membaca. semalaman mengerang kesakitan. semalaman waktu saya bazirkan. tp saya sgt yakin dan percaya bhw selepas kesusahan itu ada kesenangan.

Paginya, saya x dpt utk fokus sepenuhnya lantaran kesakitan itu menjalar hingga terasa kadar denyutannya yg semakin meningkat. saya berserah pd Allah. masih byk yg perlu saya baca. tp perancangan Allah maha hebat. saya percayakan hikmah disebalik kejadian. terima kasih doa mak, abah dan sahabat2 supaya cepat sembuh. pesan kak ha, "time sakit ni, doa la byk2, mustajab."

Sempat lg bt panggilan ke Malaysia walau dlm kepayahan ingin bertutur. saya call no abah, adik jawab n cakap abah xde. saya ckp ngan mak, n bgtau keadaan saya. byk yg emak pesan. knp saya selalu bgtau mak ttg perkara yg membimbangkan beliau. saya x tau nk ckp cane. tp saya rasa mak kne tau, sbb saya nk pesanan n nasihat dr mak.

Then, saya dpt cakap ngan abah berkebetulan dgn kepulangannya dr solat jumaat. saya nk citer yg saya mimpi abah semalam, namun suara saya tersekat-sekat. saya x pasti abah fhm x apa saya ckp. saya dh x boleh tahan sebak. berkali-kali saya ulang ayat sama. saya sgt igt abah, rentetan dr mimpi mlm td. saya ditopup semangat baru dr mak dan abah. semangat utk terus melangkah ke hari peperiksaan. bt masa skrg, saya x dpt fokus, sangat sakit. membaca dlm keaadaan tidak sempurna.

Saya punya petua. bila sakit, bykkn zikir. ini petua warisan, bukan petua saya. zikir ALLAH. sebut ALLAH byk2. masa tu, kita pk ALLAH je dlm hati. Allah yg jdkn sakit. Allah yg jdkn sihat. semuanya kuasa ALLAH yang maha kuasa. saya pernah cuba dan ia berkesan selepas berserah segala ketentuan kpd Allah. ok stop dulu. doakan saya cepat sembuh.

0 comments:

Catat Ulasan

Back to Top